2025. január 15-én új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény lépett hatályba.
Ezért aztán változás jön az ingatlan-adásvételeknél is. De kezdjük az elején! Beindult az elektronikus ingatlan-nyilvántartás, az úgynevezett E-ING rendszer. A Lechner Tudásközpont által koordinált E-ING projekt célja, hogy az ingatlan-nyilvántartási eljárások, azaz a földhivatali ügyek teljes mértékben elektronikus platformra kerüljenek.
De ez nem olyan hipp-hopp, hogy már kész is van, így új informatikai rendszer bekapcsolása ütemezetten történik és az elektronikus ügyintézésre történő teljes átállás is ennek megfelelően több lépcsőben valósul meg. A bevezetés átmeneti időszakában a jogi képviselők, más hatóságok, bíróságok a megszokott eljárásrenddel, továbbra is papír alapon nyújthatnak be kérelmeket, felhívásokat, elrendeléseket. A hatósági döntéseket is a megszokott rend szerint, de már az új elektronikus ingatlan-nyilvántartási adatbázissal szinkronban adja ki a földhivatal. Ezt követően elsőként a tulajdoni lapok válnak online hozzáférhetővé az új rendszerben, illetve a földhivatalokban dolgozók számára nyílik majd meg az új felület.
Ez az átmeneti időszak, az ingatlan-adásvételeknél, az ötszázezredik végleges döntés meghozatalát követő 10. napig tart.
Eddig az időpontig teljes egészében papíralapon is lefolytathatóak az ingatlan-nyilvántartási eljárások. A rendszer élesítése egybeesik az új ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény (Inytv.) hatályba lépésével. A régi és az új rendszer tavaly ősz óta már párhuzamosan futott. Január 15-étől viszont már minden földhivatal az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszerben jegyzi be a változásokat.
Az új rendszer akár órák alatt lehetővé teszi a tulajdonjog bejegyzését, de ezt leginkább csak a készpénzes vevők tudják kihasználni. A kérelmeket is azonnal ellenőrizheti az informatikai rendszer, ezért csak abban az esetben széljegyzi a beadványt, ha az adatokat helyesen adták meg. Az a terv, hogy a nyilvántartást összekapcsolják a személyi adat-, lakcím- és cégnyilvántartással. Így az adatok automatikusan frissülnek majd, a tulajdoni lapok pedig naprakészek lesznek.
Januártól a szabadszavas ügyvédi meghatalmazás is megszűnik. Az ügyvéd egy űrlapot tölt majd ki, amely az ingatlan-adásvételeknél az összes résztvevő összes releváns adatát tartalmazza. Ezt az érintett feleknek – eladó, vevő, ha van haszonélvező – elektronikusan kell aláírnia. Ha valaki rendelkezik hitelesített elektronikus aláírással, amit a rendszer elfogad, akkor előnyben lesz. Ha ilyene nincs, de van ügyfélkapuja, akkor azon keresztül írhat alá. Vagy e-személyi segítségével. Ehhez lesz az ügyvédnél egy terminál. Ha a felsoroltak közül egyik megoldással sem rendelkezik az ügyfél, akkor a kormányablakban kell majd az ügyvéd által elkészített ügyvédi meghatalmazást aláírni.
2025. január 15-től csak olyan ügyvéd járhat el elektronikus ingatlan-nyilvántartási ügyekben, aki elvégezte az ügyvédi kamara vonatkozó képzését és sikeresen teljesítette az ezzel kapcsolatos vizsgát. Továbbá kiterjesztette ügyvédi felelősségbiztosítását az elektronikus ingatlan-nyilvántartási ügyekre.