A MAI architects tervezője Zheng Yinghua szerint ez a lakás egyszerű és melegséget sugárzó.
A tulajdonos egy fiatal fehérgalléros nő, aki a japán drámák füstös életére vágyik és reméli, hogy otthona, ez a kis apartman nappalival pótolhatatlan lelki menedékévé válhat a nagyvárosban. Hogy megértsük a térhasználatot és a vágyakat jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy a fehérgalléros munkavállalók Kínában napi 12 órát, vagy még többet is dolgozhatnak. Bár jobb a fizetésük, de akár 60 órát is dolgoznak egy hét alatt, és a szabadidejüket általában az ingázással töltik. Kínában egyébként van egy úgynevezett 996 nevű munkakultúra, amely szerint reggel 9-től este 9-ig kell dolgozni, heti 6 napon át és ehhez jöhet még a túlóra.
Tehát a tervezőknek a meleg és világos légkör megteremtése érdekében sürgősen meg kellett oldaniuk a “sötét, kicsi, hideg és nedves” problémát, ami az eredeti adottság volt.
Az 50 m2-es kis apartman nappalival projektben a teret három részre bontották.
- Nyitott tér (konyha, étkező, nappali)
- Privát tér (hálószoba, erkély)
- Kiegészítőtér (fürdőszoba, mosókonyha).
A kialakítás középpontjában a nyitott tér koncepciója áll. Úgy kellett átalakítani a teret, hogy az megfeleljen az emberek napi tevékenységei (főzés, étkezés, munka, filmnézés) és átmeneti tevékenységei (baráti összejövetelek).
A háztípus jellemzőinek és a tulajdonos igényeinek mélyreható elemzése után úgy döntöttek, hogy az „LDK” modellt alkalmazzák a szűk, sötét és dohos terek problémáinak kezelésére. Így integrálták „a vendégség, az étkező és a konyha” hármasát. A konyhaszekrények, az étkező ülőhelyei és a nappali padlóburkolata elkülönülnek, de összenyithatóak. Az előszoba, a konyha és az étkező farácsos elválasztója a mennyezetig ér, de az átláthatóság, a tágasság és a fényesség hatását kelti.
Az LDK (Living, Dining, Kitchen) modell egy elrendezési koncepció, amelyet gyakran használnak a modern lakberendezésben, különösen Ázsiában, beleértve Kínát is. Ez a modell a nappalit (Living), az étkezőt (Dining) és a konyhát (Kitchen) egy nyitott térben egyesíti és egy nagy, összefüggő teret hoz létre. A LDK elrendezés számos előnnyel jár, különösen kisebb lakásokban, ahol a hely optimalizálása kulcsfontosságú.
A nappali-étkező padlója nem csak a mindennapi használatra szolgáló terület és kanapé, hanem egy ideiglenes fekhely is a vendégek számára.
A keskeny szélességű és nagy mélységű lakások esetében az “LDK” integrált kialakítás jelentősége nem csak a tér átláthatóságára és összekapcsolására korlátozódik, hanem növeli az étkező hatékonyan megvilágított felületét és javítja az általános életminőséget.
A lakók jobb kilátása érdekében a hálószoba és az erkély közötti két nem teherhordó válaszfalat lebontották, kinyitották, hogy a helyiség jó megvilágítást és szellőzést kapjon.
Miután a tervező ledöntötte a nappali és a konyha közötti válaszfalat, bárpulttal választotta el a két teret. A tér egységes mennyezetet kapott, amely elfedte az eredetileg látszó szerkezetet és a csővezetékeket, padlót pedig tölgyfa padlóburkolattal burkolták, ami nagyfokú integrációt adott a két térnek.
A bárpult visszhangja érdekében farácsos mennyezet van kialakítva, és egy integrált fa válaszfal nyúlik ki a napi edények tárolására és kihelyezésére. A farácsba fényáteresztő fólia van beépítve, amely szimulálja a tetőablak hatását. Figyelembe véve a későbbi karbantartás kényelmét, a farács levehető és három kis részre osztható, melyek a tisztításhoz eltávolíthatók.
Az erkély területe a hálószoba meghosszabbítása, egyetlen szabadidős célt szolgáló egyszemélyes székekkel, amelyek egyszerű és pihentető érzést kelt az emberekben.
Sok fa elemet, anyagot használtak és azok eredeti színei és textúrái is megtartották, hogy tiszta és természetes állapotot hozzanak létre. A világítási részben megpróbálja felerősíteni a természetes fényforrást, részben díszít a fénycsíkok, csillárok és fali lámpák segítségével.
Remélve, hogy a különböző fényforrásokon keresztül családias hangulatot teremtettek. Farácsot és áttetsző fényfóliát használtak a bejárati mennyezet kialakításához, amely összességében könnyű és légies, gazdag fény-árnyékváltozásokkal kísérve.
Nehéz elképzelni, hogy ennek a kis apartmannak az elődje egy szűk és sötét régi lakás volt.
A pusztulást varázslattá változtatni nagy dicsőség. A tulajdonos édesanyja szomorúan sóhajtott egyet, amikor meglátta a ház eredeti megjelenését. Az ajtó jobb oldalán egy gradiens hatású, egész alakos tükör található, amely nemcsak a tulajdonos öltözködését segíti a házba be- és kilépéskor, hanem vizuálisan is tágasabbá teszi a konyhát. A nyitott konyha klasszikus és hatékony U-alakú elrendezést kapott.
A “bejárat-hűtő-mosogató-tűzhely” tevékenységi vonala szerinti “előkészítés-mosás-vágás-sütés-mosogatás” egy menetben elvégezhető, illetve minden lépés 1 méteren belül van. A bárpult konyhai munkalapként is funkcionál.
A szekrények mind IKEA szekrények, fa munkalapokkal + fehér ajtólapokkal. Az általános stílus inkább egy japán konyhára emlékeztet. Ha a családtagok gyarapodnak a jövőben, egy viszonylag nyitott térben leomlanak a kommunikációs akadályok, még ha mindenki elfoglalt is. A társasági érzés továbbra is meglesz és az interakciók bármikor megindulhatnak, szorosabbá válhat a kapcsolat a családtagok között.
Az atipikus nappali kialakításában nincsenek bútorok.
A tulajdonos finom japán stílusú érzést kért, ezért a tervező a padlót és a különböző magasságú lépcsőket használja az emberek napi tevékenységeinek (ülés, fekvés, pihenés) elválasztásához.
Napközben futont rakhatnak ki a baráti összejövetelek érdekében, a széle pedig ideiglenes ülőhelyként is használható a nappaliban, megspórolva ezzel egy nagy kanapét. Éjszaka a padlót ideiglenes fekhelyként használhatják a vendégek egy megfelelő matraccal, paplannal. A nem szokványos nappaliban természetesen nincs hagyományos TV. Az egyik fal és a síkba hozott ajtó lapok, lehetővé teszik a közvetlen vetítést.
A hálószoba a napi pihenés tere, elsősorban a kényelem érdekében született. Különlegessége, hogy eredetileg nagy erkéllyel rendelkezett. A jó világítás és szellőzés érdekében azonban a tervező eltávolította az ajtót és a félfalat a hálószoba és az erkély között, és újratervezte az ablak arányait, hogy maximalizálja a kilátást.
Az egész hálószoba álmennyezetet használ az eredetileg kitett szerkezet és csővezetékek lefedésére, a padló pedig végig burkolt. Egy ágy, egy ágytámla és a fésülködőasztal képezi a dizájnt. A fésülködőasztal lapszerű kiemelkedéssel rendelkezik, szélein puha ívekkel, és éjjeliszekrényként is funkcionál. Az ágy másik oldala a gardróbhoz csatlakozik, egységes tónussal, ami minimálisra csökkenti a színek vizuális interferenciáját és tágasabbá teszi a teret.
Az ágy egyedi gyártású, melynek végére két fiók került, amelyek kiegészítik a gardrób tárolási funkcióit. Az ágy szélei lekerekítettek az ütközések elkerülése érdekében, az ágy alatt pedig egy fénycsíkot rejtettek az éjszakai világítás érdekében, így az ágy úgy néz ki, mintha egy függő felhőn lenne. Az ablakból látható hatalmas fakorona, mint egy zöld hegy borítja a szemközti épület felét. A fény beállítására a tervező tejfehér fa lamellákat és vászonhálót választott, ami árnyékossá, üdítővé teszi a zöldet.
Egy teljes válaszfalat építettek az ablak mellé 200 mm-rel a talaj felett, ahol különféle tárgyakat és könyveket helyeztek el. Ugyanakkor az erkély egyik oldala mosó-szárító funkcióval is rendelkezik. Valahányszor a tulajdonos befejezi a ruhamosást, megrészegül a zöld ablakban, és sokáig ott marad.
A szuper kis fürdőszoba, nem zsúfolt, de teljesen működőképes, két négyzetmétere ellenére. A mosdókagyló falát fekete vízálló festékkel és fehér mozaik félfallal tervezték, ahol visszaköszön a fekete vasalat. A tükrön érdekes körkörös díszítések találhatók, a fapolc pedig két részre oszlik: egy félfalú munkalapra és egy vízszintes válaszfalra, köztük a tükörrel. A zuhanyterületet, a száraz és nedves területeket keskeny üvegfal választja el.