Mivel január 15-e óta elhalkultak a kezdeti hírek az elektronikus ingatlan-nyilvántartással kapcsolatban úgy véljük, megnyugodtak az emberek.
Úgy tűnik sokaknak leesett a tantusz, hogy ingatlan-nyilvántartás valójában már eddig is jó régóta elektronikus volt, mégsem lopták el senki lakását és földecskéjét. Illetve, hogy ami most megváltozott az az iratok benyújtásának módja. Várhatóan – ha pozitív irányba haladunk – az ügyfelek mindebből csak annyit érzékelnek majd, hogy egy – előreláthatóan féléves – időszak után az ügyvédi meghatalmazást elektronikusan kell aláírni. Minden más az ügyvéd feladata.
Bár már mindenkinek minden világos lehet, mi megkérdeztünk egy hozzáértő embert néhány dologról. Dr. Sipos Réka ügyvéd régóta foglalkozik az ingatlanok területével. Mivel a mindennapjait ebben a világban tölti, így az átmeneti időszakot is jobban átlátja másoknál.
Először is dr. Sipos Réka ügyvéd szerint tisztázni kell azt, hogy az E-ing rendszere nem indult el országosan.
Csak Komárom-Esztergom megyében kezdték el használni, a többi megyében nem. S bár az átmeneti időszakot néhány hónapra tervezik, jelenleg az elektronikus rendszerben a fenti megyén kívül nem tudnak az ügyvédek dolgozni, mert nincs hozzáférésük a programhoz. (Hivatalos közlemény szerint a 2024. december 20-ai módosítások értelmében az átmeneti időszak a 2025. január 15-én és az azt követően indult ingatlan- nyilvántartási eljárásban az ötszázezredik végleges döntés meghozatalát követő 10. napig tart.)
Nagyon fontos megérteni azt is, hogy jelenleg a belépésig minden irat papír alapon készül és a beadása is így történik. Ráadásul a Földhivatalnál vannak új nyomtatványok is, melyek tartalmáról érdemes ügyintézés előtt tájékozódni. (Tulajdoni lapba történő betekintés, telekalakítási eljárás, stb.)
Milyen apróságok vannak még az Elektronikus ingatlan-nyilvántartás tekintetében?
A tulajdoni lapba csak az a személy tekinthet be, aki a tulajdoni lapon – bármilyen minőségben – szerepel. Az adásvételi szerződés megkötését megelőzően minden félnek meghatalmazást kell adnia az eljáró ügyvédnek, hogy mi legyen a szerződés tartalma.
Dr. Sipos Réka szerint a helyzet kissé kaotikus, de úrrá lehet lenni a problémákon. Az ügyvédi munka egyébként is bizalmi feladat, csak talán most még fontosabb a precizitás, az odafigyelés, az együttműködés és a türelem. Ebben az időszakban azt javaslom minden ügyfélnek, hogy amennyiben az eljáró ügyvéd kéri, úgy az iratok módosítása, pótlása során fokozottan működjenek együtt a cél gyorsabb elérése érdekében!
Ha valaki ingatlanügyletben érintett, annak azt is tanácsoljuk, hogy készüljön fel az elektronikus ügyintézésre. A külföldön tartózkodó magánszemély és a külföldi magánszemélyek aláírására is fokozott figyelmet kell fordítani. De magyar állampolgárnak mindenképp érdemes meggyőződnie arról, hogy rendelkezik-e megfelelő azonosítási eszközökkel (Ügyfélkapu+, DÁP)!
A régi „függőben tartásos eljárás” helyett például most a „Tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jog határozott/határozatlan időre” történő bejegyzést lehet kérni, ha a vételár nem egyszerre kerül kifizetésre. Ez a költségek szempontjából érdekes, mert amikor már kifizetésre kerül a teljes vételár, akkor újabb kérelemmel kell a tulajdonjogot, haszonélvezeti jogot töröltetni/bejegyeztetni és az eljárási díjat ismét le kell róni. Tehát az eddigi egyszeri 10 600 Ft -os eljárási díj helyett ez utóbbi esetben 21 200 Ft lesz összesen. Ezzel a költséggel is érdemes előre számolni!
Még annyit érdemes megemlíteni az ügyvédnő szerint, hogy ha elindul az elektronikus eljárás, akkor az az anyakönyvi rendszerből automatikusan átveszik az adatokat.
Így nem kell majd az ügyfeleknek eljárási díj lerovása mellett töröltetni a haszonélvezeti jogot, özvegyi jogot, mert azt a program törölni fogja automatikusan. Ráadásul az adatok egyeztetését, frissítését minden este el fogja végezni a rendszer.
Másokat is megkérdeztünk. Az ügyvédek egyik legnagyobb problémája, hogy még nem tisztázott, hogy a papír alapon készült Meghatalmazás, Adásvételi szerződés, Nyilatkozat tulajdonjog bejegyzésről/törlésről, Nyilatkozat haszonélvezeti jog bejegyzésről/törlésről iratok – és még lehetne sorolni – aláírása elektronikusan vagy annak mellőzésével történik addig, amíg elindul az elektronikus rendszer. Az sem segíti az ügyvédi munkát, hogy azokat az elektronikus űrlapokat kellene használniuk, amit az új E-ing rendszer hoz létre. De mivel nem férnek hozzá a rendszerhez, nem tudják, mi azoknak a tartalma, ezért nem tudnak ilyen űrlapokat készíteni.
Marad tehát a régi rendszer, a régi iratok, az új törvénnyel, az új földhivatali eljárás során használt nyomtatványokkal és olyan rettenthetetlen, illetve szakértő ügyvédekkel, mint dr. Sipos Réka, aki nem siránkozik, hanem a megfelelő megoldásokat keresi.